De enige echte Woldenderby

Zondag stond de enige echte Woldenderby weer op het programma: Ruinerwold – Wacker. Waar Ruinerwold van plan was om de goede reeks door te zetten, had Wacker de punten hard nodig om zich veilig te spelen.

Ruinerwold startte niet super, want na acht minuten lag de bal op de stip. Topscorer Joris Brouwer tekende voor de 0-1, een perfecte start voor Wacker. Helemaal nadat tien minuten later Zinger ontsnapte en zomaar de 0-2 binnenschoot. Even leek het een eenzijdige derby te worden, maar Ruinerwold kwam na een half uur terug in de wedstrijd. Ditmaal schoot Bert de Boer vanaf de stip de 1-2 tegen de touwen.

De 1-2 bleef niet lang op het scorebord staan, want Zinger maakte aansluitend alweer vlot de 1-3. Ook dat hield niet lang stand, want De Boer mocht een paar minuten voor rust wederom vanaf elf meter plaatsnemen. De Boer won de mentale strijd van Van Holsteijn en schoot de 2-3 binnen. Het leek een opsteker voor Ruinerwold, zo vlak voor de rust, maar nog voor de thee werd het 2-4, via opnieuw Brouwer. Na zes doelpunten was het dan eindelijk tijd voor een kwartiertje bezinning.

Ook in de tweede helft vielen de doelpunten als rijpe appelen van de bomen, hoewel het publiek dit keer even geduld moest hebben. Na twintig minuten in het tweede bedrijf leek het over en uit, nadat Zinger de 2-5 noteerde. Toch hield Ruinerwold stiekem hoop op een comeback, welke vervolgens kracht werd bijgezet door de 15-jarige (!) invaller Daan Hoogenberg.

Hoogenberg stond koud in het veld toen hij door Stijn Smid voor de doelman werd gezet en feilloos de 3-5 in de korte hoek schoot. Nog geen reden tot paniek voor Wacker, hoewel dat enkele minuten later veranderde. Ditmaal ontving Hoogenberg de bal op een meter of twintig van het doel en mikte met uiterste precisie raak in de verste hoek: 4-5. Alarmfase 1 voor Wacker en Ruinerwold rook bloed.

Ruinerwold probeerde een gelijkmaker te forceren, wat tot enkele spannende momenten voor het blauw-witte doel zorgde, maar levensgrote kansen leverde het helaas niet op. Wacker vocht zich worstelend en hakkelend richting het eindsignaal en deelde daarbij in blessuretijd de genadeklap uit. Ook Brouwer maakte zijn derde van de middag en besloot daarmee de eindstand op 4-6.

Uiteindelijk een teleurstelling voor Ruinerwold, hoewel het in ieder geval niet saai was op het sportpark. Dat laatste gold ook zeker voor de derde helft, waar Danilo Wattez een volle kantine in beweging bracht, terwijl de kantine vrijwilligers weer een top prestatie leverden.

Aankomende zondag is Ruinerwold vrijaf, waarna het 12 mei een bijzondere wedstrijd speelt in eigen huis tegen Raptim. De Coevordenaren kunnen waarschijnlijk kampioen worden in Ruinerwold, waardoor er aardig wat blauw-wit publiek verwacht wordt in Ruinerwold.

Tot dan!

Ruinerwold – Wacker 4-6 (2-4).
8 Joris Brouwer 0-1 (strafschop), 18. Martijn Zinger 0-2, 31. Bert de Boer 1-2 (strafschop), 38. Zinger 1-3, 43. De Boer 2-3 (strafschop), 45. Brouwer 2-4, 66. Zinger 2-5, 74. Daan Hoogenberg 3-5, 76. Hoogenberg 4-5, 90+2. Brouwer 4-6.